Tettt....Awak pernah dengar tak kisah pembunuhan lubang tandas? Suram-suram kot,. 36 tahun dulu ada satu kes pembunuhan dua orang kanak-kanak yang diperlakukan agak kejam apabila dibunuh dan dibuang ke lubang tandas kemudian dijumpai setahun kemudian dalam keadaan reput dan berulat.
Berikutan daripada kisah tersebut, terhasillah sebuah teater "TRAGEDI SALMAH" yang diarahkan oleh Naque Ariffin pelajar tahun akhir Seni Teater ASWARA dan dilakonkan oleh rakan-rakan seperjuangannya. Rombongan pelajar UPSI seramai lebh 60 orang rasanya sebab dua bas diperlukan untuk kami sampai ke Aswara menonton teater "Tragedi Salmah" ni pada 28hb September 2012 jam 8.00 malam.
Hasil daripada tontonan aku terhadap teater tu, aku rasa teater tu boleh la diberikan anugerah terbaik PETA 2012. Mungkin antara persembahan lain, itu lah yang terbaik dorang mampu berikan. So, bagi aku teater ni ada beberapa kekurangan yang dorang tidak peka sendiri. Aku sebenarnya suka pada watak naratif makcik tua yang jadi tukang cerita kisah Salmah ni. Cuma, mungkin ada beberapa kelemahan dia yang aku kesan adalah, penggunaan suara dia yang menggunakan area peti suara dan ditekankan pada bahagian trachea boleh menyebabkan dia mengalami sakit bahagian tekak dan suara sebenar akan rosak. Lagi satu, watak narratif tu jugak kelihatan tidak konsisten, mula-mula dia masuk dalam keadaan yang bongkok, batuk-batuk, kali kedua masuk jalan macam model dah.... seterusnya tinggal suara ja jadi makcik, posture dan gesture dia x tetap. Nasib la pakaian dan suara dia tu tak berubah kalau tak, mungkin keliru mana satu Salmah dengan Makcik narator tu. :)
Selain tu, aku nak komen jugak pasal pelakon watak Emak Salmah sewaktu Salmah kecil. Watak tu sangat sesuai la dari sudut saiz badan dia yang sedikit berisi, tapi ekspression muka yang dia bagi tu aku rasa melampau-lampau sangat. Tau la marah pun, tapi dalam watak tu aku nampak yang mak dia macam tak suka dengan anak dia dan macam ada dendam sesuatu dengan anak dia tu, padahal dia cuma marah pasal anak dia tu nak belajar jer ponnn.. tapi emosi lebih-lebih pulakkk dahh..
Watak bapak Salmah la adalah watak yang paling lucu ataupun tak guna rasanya kat dalam cerita ni, kalau nak sekadar bagtau bapa dia tu cacat, bagus bagitau bapak dia dah tak ada jer.. ataupun sekadar mention guna ayat contoh.. "ayah ko tu dah la cacat!, ko pulak suka buat hal dengan mak.." bagi aku ada baiknya, daripada menggunakan khidmat lelaki macho untuk watak yang ibarat melepaskan batuk di tangga. Haha...
Aku mungkin memang senang tertarik dengan watak orang yang dah berumur. Antara banyak-banyak watak dalam cerita ni, aku suka watak Atuk Salmah. Vokal dia mantap, posture badan dia konsisten dan cara dia bawa watak tu sampai tak nampak dah ciri-ciri "pelajar". Watak tu dah sebati dengan diri dia, walaupun dia masuk pun kejap-kejap je.. tapi betul-betul ada kesan la. Kalau aku pensyarah, pelajar tu aku bagi markah tinggi punyer... sbb tu la aku ni x boleh jadi pensyarah.. Hahaha... :)
Seterusnya kita beralih la kat watak Salmah dewasa, aku suka tengok muka dia dalam watak ni sangat sesuai dengan ciri-ciri yang telah dijelaskan. Nampak sangat jugak kat sini sebenarnya pelakon ini menggunakan lakonan jenis eksploitatif iaitu lebih menggunakan imej luaran dan fizikalnya. Saya sendiri tak dapat rasa kesedihan yang dialami dari wajah dia, saya cuma berinteraksi kesedihan melalui suara-suara dan jalan cerita yang saya faham dan bukan kerana kerjasama daripada ekspresi muka yang dia berikan.
Watak zali, iaitu suami kepada Salmah juga adalah ibarat satu beban kepada saya sewaktu saya lihat lakonan ni. Beban maksud saya adalah sesuatu yang saya tak boleh terima kenapa dia perlu buat macam tu? Dorang seharusnya faham apabila penonton memberikan reaksi gelak ataupun berasa lucu atas ekspressi yang dilakukan oleh Zali dan mungkin juga dia agak berlebihan untuk menunjukkan bahawasanya dia tu adalah insan yang bisu.!
Lelaki macho. Watak Syah, harap badan jer smart. Suara tak jelas pun,.. Nasib-nasib je la ada muka ek?
Secara keseluruhannya, teater ini ada jalan cerita yang bagus, tapi dia tak diperkemaskan lagi. Ada bahagian-bahagian yang nampak sangat berlebih-lebih, malah ada bahagian yang langsung xguna pun. Dari sudut penataan cahaya, aku rasa xda masalah, tapi ada bahagian-bahagian yang pelakon itu sendiri tidak bijak menggunakan ruang lakon itu dengan baik. Sebagai seorang pelakon aku rasa, kenalah bijak cari lampu agar diri itu kelihatan..... Malah, ada beberapa bahagian yang lampunya tidak pun digunakan dengan baik untuk membantu penonton mudah menangkap pergerakan mereka.
Apa2pun, tahniah kepada tenaga anak muda kita atas produksi yang terlibat dalam menjayakan pementasan teater ini. Mungkin saya tak ada bakat berlakon, tapi saya rasa macam dah minat dengan bahagian mengkritik ni. Haha.. gila kuasa dah nampaknya ni..
**Ini blog aku. Suka hati aku lah nak tulis apa..
-jay
terbaik...la jay huhu
ReplyDeletesemua orang buat benda yang sama.. cuma kita ni meluahkan jer.. heheh
ReplyDelete