Like!

Sunday, January 6, 2013

Elemen penting yang membantu!!


Ton Suara
Setiap orang memiliki jenis suara yang berbeza-beza. Hal ini boleh dipengaruhi oleh usia dan juga faktor keturunan seseorang itu. Contohnya suara seorang nenek tua dan seorang perempuan muda, ataupun suara seorang ibu dan juga suara anak gadisnya apatah lagi suara seorang lelaki dan juga perempuan adalah sangat berbeza.
Jelaslah bahawa untuk menyampaikan sesuatu dialog dengan baik, selain menjaga artikulasi dan intonasi kita juga perlu memerhatikan ton suara yang sesuai dengan watak. Malah, sebagai latihan, kita perlu mencuba beberapa ton suara dengan meniru ton suara sama ada orang tua, kanak-kanak, pengemis ataupun sebagainya.


Artikulasi
Artikulasi adalah perubahan rongga dan ruang dalam saluran suara untuk menghasilkan bunyi bahasa. Daerah artikulasi terbentang dari bibir luar sampai pita suara, dimana fonem-fonem terbentuk berdasarkan getaran pita suara disertai perubahan posisi lidah dan lain-lain pergerakan lagi.

Terdapat banyak alat yang terlibat dalam mengeluarkan bunyi bahasa iaitu alat-alat yang terlibat dalam sistem udara yang keluar dan masuk ke paru-paru untuk menghasilkan bunyi bahasa. Bunyi bahasa yang biasa dihasilkan ialah vokal dan juga konsonan. Setiap alat artikulasi mengeluarkan bunyi bahasa mengikut daerah pengeluaran bunyi bahasa yang tertentu. Alat-alat artikulasi utama terdiri lidah, gigi, bibir, gusi, lelangit, rongga hidung dan pita suara.

Persembahan yang baik merupakan persembahan yang jelas dan tepat dalam menyampaikan dialognya. Jelas juga bukan sahaja melalui penjelasan cerita, tetapi juga melalui sebutan setiap patah perkataan tersebut. Pelakon perlu menyebut setiap perkataan dengan jelas dan lontaran suara yang sesuai dengan emosi.



Emosi
Selain daripada mengenal dasar-dasar vokal, di dalam sebuah penyampaian dan pertuturan dialog juga memerlukan  penghayatan. Setiap dialog yang disampaikan pastinya mempunyai makna yang tersendiri. Oleh itu, untuk melengkapkan rasa pada dialog tersebut, seorang pelakon perlu bijak menambah rasa emosi itu agar dialog yang disampaikan sama ada dalam pada situasi marah, sedih atau gembira dapat dirasakan juga oleh audiens.  

Emosi bukan sekadar pada ekspresi muka, tapi ia juga boleh dilontarkan melalui vokal sama yang bernada ataupun mempunyai tekanan pada bahagian-bahagian tertentu. Seorang pelakon yang baik pastinya boleh melahirkan dialog bersama-sama dengan emosinya untuk mencukupkan rasa pada dialog tersebut. 

No comments:

Post a Comment

Comments